Groningen (Hoofdstation)

Bedankt voor het vertellen van uw wensen voor de Hub Hoofdstation Groningen

Hoe ziet de Hub Hoofdstation Groningen eruit en wat zijn de plannen?

De Hub Hoofdstation Groningen is het trein- en busstation Groningen. Vanaf het hoofdstation rijden de regionale spoorlijnen Groningen-Delfzijl, Groningen-Leeuwarden, Groningen-Roodeschool, Groningen-Bad Nieuweschans, Groningen-Veendam en de landelijke spoorverbinding richting Assen, Zwolle en Rotterdam/ Den Haag. Er vertrekken tientallen streek- stadsbussen en Qliners en Q-links naar bestemmingen in en rond de stad als ook steden en dorpen in de wijde omtrek (Emmen, Drachten, Delfzijl).

Op het hoofdstation zijn  voorzieningen aanwezig zoals onbewaakte fietsenstallingen, bewaakte fietsenstallingen met service en fietsreparatie, fietsverhuur en OV-fiets. Er is een Greenwheels deelauto beschikbaar en het is mogelijk deze te parkeren op een betaald P+R parkeerterrein. Er is een taxistandplaats en de mogelijkheid om een NS Zonetaxi te gebruiken. Naast kaartautomaten om de OV-chipkaart op te laden is er ook een NS-service- en verkooppunt. Het is mogelijk een bagagekluis te huren, er is een pinautomaat, GWK en toilet aanwezig. Er zijn meerdere winkels en restaurants.

Het hoofdstation Groningen wordt de komende jaren verbouwd. De verwachting is dat het in 2021 gereed is. De planning voor deze Hub hangt af van de verbouwing. 

Locatie van de Hub Hoofdstation Groningen

Reacties van bezoekers

    • Veenstra
    • woensdag 07 juni 2017
    • 17:20

    DRIS bij álle bushaltes op het station. Kluizen voor afhalen postpakketen. Mogelijkheid opladen elektrische fietsen. Deticated Q-link bushaltes in Q-link huisstijl.

    • Wouter
    • woensdag 07 juni 2017
    • 17:20

    - Maak de hoofdhal van het station weer de hoofdingang. Nu is het een ondergeschoven kindje waar niemand meer komt.
    - NS --> Betere wegwijzers voor waar de sporen zijn.
    - De bussen hebben al een kleur, waarom geen gekleurde lijnen op de grond vanaf de trein naar juiste bushalte
    - betere en veiligere overgang vanaf station over weg naar museum. iedereen loopt en fiets door rood. (misschien een loopbrug van verhoging bij museum tot aan dag fietsenstalling. ) dan heb je direct ook de entreehal weer te pakken.
    U kunt mij altijd benaderen

      • Rinze van der Born (Statenlid ChristenUnie)
      • woensdag 07 juni 2017
      • 21:39

      Die gekleurde lijnen vanaf het treinstation is een interessant idee

      • Robert de Wit
      • donderdag 08 juni 2017
      • 18:35

      Wat een uitstekende ideeën Wouter! Wilt u uw plannen verder toelichten via de mail? Met vriendelijke groet, Robert de Wit

    • Sander van der Wal
    • woensdag 07 juni 2017
    • 19:53

    Een pakketdienst / ophaalpunt zal een fijne uitbreiding zijn!

    • Kalel
    • woensdag 07 juni 2017
    • 21:56

    # betere bewegwijzering van en naar treinen en bus
    # Zonder ov informatie App de juiste platform te vinden waar je bus vertrekt.
    # Oerlelijke Fietsenstalling voor monumentale stations gebouw volledig ondergronds maken en entree voor in originele staat herstellen en hoofd ingang weer toegankelijk maken.
    # goede toilet voorzieningen
    # beter verbinding voor voetgangers en fietsers naar museum en centrum. nu chaos en onveilige situatie's op de brug en voor museum tussen fietsers en voetgangers

      • Mirjam Wulfse, Statenlid VVD
      • vrijdag 09 juni 2017
      • 21:52

      De betere bewegwijzering van en naar treinen en bussen is een interessant punt, dat meer genoemd wordt.
      Hierboven staat de suggestie om dat met gekleurde lijnen te doen.
      Dank u voor uw reactie.

      Mirjam Wulfse, statenlid vvd

    • Murat
    • donderdag 08 juni 2017
    • 00:22

    Misschien een beetje vaag, maar het station zelf moet een beetje mee gaan in de tijd. Het heeft wat mij betreft een moderne opkikkertje nodig.

      • Kirsten de Wrede, Statenlid Partij voor de Dieren
      • donderdag 15 juni 2017
      • 16:28

      Beste Murat,
      wat versta je precies onder een modern opkikkertje? Persoonlijk vind ik de traditionele hal heel mooi en die oude houten deuren ook. Bedoel je het station aan de buitenkant? Of de aankleding bij de bussen? Hartelijke groet,
      Kirsten de Wrede
      statenlid Partij voor de Dieren

    • Ties
    • donderdag 08 juni 2017
    • 07:56

    -Een PostNL loket (voor afleveren/ophalen pakketjes) zou erg handig zijn.
    -Het tekort aan plekken in de fietsenstallingen is in het weekend nog altijd aanwezig.
    -Stadsbalkon is aardig, alleen ontneemt helaas het zicht op de hoofdingang van het oude stationsgebouw. Zonde.
    -Incheckpaaltjes van Arriva kunnen beter. De scanners hebben nu een paar tellen per OV-kaart nodig. Dat zou niet nodig moeten zijn.

    • Dre
    • donderdag 08 juni 2017
    • 08:26

    * een veiligere situatie bij het oversteken naar het fietspad aan museumzijde. En dan in het bijzonder die bij de (voormalige?) TKP! Levensgevaarlijk soms.
    * Betere inrichting bij het oversteken bij de fietsenflat.
    * Herontwerp van de betonnen fietsenstalling voor het station. Wellicht meer groen oid want dit ziet er niet uit. Slopen is vanuit kostenoverweging / desinvestering wellicht niet de beste optie dat zou uiteindelijk niet verkeer zijn. Het is een belediging voor het schitterende station waarvan de hoofdingang (inderdaad) een meer prominentere rol zou moeten krijgen.
    * Meer overzicht bij het busstation (kleurcodering idd) en meer inzet op DRIS (zoals al aangegeven)
    * Betere flow van passagiers qua looproutes. Als de trein uit Zwolle leegloopt dan zie je dat alles samenkomt in het 'chokepoint' voor de Broodzaak. Dat moet anders. Meer ruimte.

    • Christa Maring
    • donderdag 08 juni 2017
    • 09:04

    Graag een beschutte, verwarmde wachtruimte met kleine kiosk die s'avonds open blijft totdat de laatste regionale treinen vertrokken zijn.

    • Sascha
    • donderdag 08 juni 2017
    • 09:26

    - Een accurater systeem wat betreft de vrije plekken om fietsen te parkeren. Nu zeggen ze soms dat het vol is terwijl er vaak echt nog wel een plekje is!
    - 's Nachts meer beveiliging op het station (als ik laat aankom met de trein of laat op iemand sta te wachten voel ik me vaak onveilig)

      • Dre
      • donderdag 08 juni 2017
      • 10:00

      Het systeem mbt de vrije plekken indicatie is volgens mij al een tijd niet meer operationeel.

        • Tim Zwertbroek, Statenlid D66
        • donderdag 08 juni 2017
        • 12:59

        Dank voor jullie reacties. Ik zal achterhalen of het systeem m.b.t. vrije parkeerplekken voor fietsen nog operationeel is en zo ja, of deze nog up to date is.

    • JS
    • donderdag 08 juni 2017
    • 10:18

    Rookzones bij busstation, je kunt nu nergens staan wachten zonder in de rook te staan.
    Actuele informatie over vertrektijden bij alle bushaltes.
    Rookzones op treinperrons zo plaatsen dat ze niet bij de in-/uitgangen van treinen staan.

    • V/D Berg
    • donderdag 08 juni 2017
    • 10:57

    * Rookpunten bij de bushaltes, iedereen steekt nu zonder pardon een sigaret op tussen de wachtende reizigers;
    * Beschutte en/of verwarmde wachtruimtes op het perron, met name als het waait is het momenteel ijzig koud op het perron;
    * Gratis toiletvoorziening (net als op Zwolle CS);
    * Voldoende OV-oplaadpunten (zoals de uitgebreide machines van NS);
    * Voldoende kluizen en NS-fietsen ter verhuur;
    * Voldoende winkeltjes, net als momenteel het geval is;
    * Gebruik maken van het oude stationsgebouw. Dit ademt sfeer en staat centraal voor een CS;
    * Betere en duidelijkere bewegwijzering voor bus én trein;
    * Indien mogelijk gratis Wi-Fi en op meerdere plaatsen een AED;
    * Verwijderen van het stadsbalkon/de fietsenstalling voor het hoofdgebouw.

    • Joost Kuin
    • donderdag 08 juni 2017
    • 13:29

    Zorg dat de informatievoorziening optimaal is. Het kan een reiziger niet schelen dat bussen, NS-treinen en Arriva-treinen van verschillende maatschappijen zijn. Zorg dat overstap-/vertragings-/wijzigingsinformatie door alle vervoerders voor alle vervoerders is. Richt daartoe desnoods een onafhankelijke organisatie op. Dit geldt trouwens niet alleen voor het CS, maar voor alle OV-knooppunten

    • Truus Vrijdaghs
    • donderdag 08 juni 2017
    • 13:37

    Een restaurant in het hoofdgebouw maken.

      • Ton van Kesteren, Statenlid PVV
      • donderdag 15 juni 2017
      • 16:00

      De hoofdingang als entree en blikvanger van het station met de grandeur en uitstraling van weleer. Met een restaurant dan wel grand café waar je kunt wachten of prettig kunt vertoeven. Een afhaalpunt van pakketjes is ook een goede tip! Een station met 24 uur gezellige bedrijvigheid waar mensen graag komen om de sfeer, om te winkelen of om elkaar te ontmoeten (restaurant, eetcafé, café o.i.d.). Mooie bruikbare tips die meegenomen zouden moeten worden in de plannen die worden gemaakt voor het hoofdstation.

    • Mark
    • donderdag 08 juni 2017
    • 14:44

    - Verlagen van het stadsbalkon zodat het historische hoofdgebouw weer goed zichtbaar wordt
    - Meer ov-chip incheckpalen (of als het handiger is poortjes... die dan wel groot genoeg zijn voor koffers e.d.)
    - Betere plek voor het busstation, is nu te ver verwijderd van de treinen
    - Tunnel voor voetgangers onder de sporen (inclusief winkel/horecaruimte) ipv de onoverzichtelijke en lelijke trappen die her en der staan
    - Meer parkeerplaatsen voor auto's en meer kiss & ride ruimte
    - Hoofdin/uitgang aan de zuidzijde van het station is een raar plan aangezien de meeste mensen richting Grote Markt zullen willen
    - Verbreden van de gevaarlijke en onoverzichtelijke voetgangers/fietsersbrug bij het museum. Het is hier altijd chaos, helemaal als de brug net open is geweest.

    • M.Buning
    • donderdag 08 juni 2017
    • 14:49

    1) Graag een beschutte ZITPLEK bij wachten of vertraging. Bij aantal vernieuwde stations, o.a. Zwolle, is geen beschutte wachtplek. De onderdoorgang is 's avonds stil en verlaten. Zitten kan alleen op een zeer tochtig perron. Op Groningen Hoofdstation graag anders.
    2) Het zou een levendige plek moeten worden. Handhaving van de kiosk (is helaas ook verdwenen in Zwolle) en andere winkeltjes. Ook mis ik een plek om OP EEN STOEL een broodje of kopje soep te eten.
    Het is te eenzijdig fastfood voor de snelle, staande hap. Starbucks is te beperkt.
    3) meer stijl en variatie.

    • Mieke
    • donderdag 08 juni 2017
    • 15:10

    1. Ik wil graag een verlichte, verwarmde wachtruimte met goede zitplaatsen. Ik moet regelmatig in de avonduren wachten op station Groningen. Als de NS-trein uit de richting Utrecht-Zwolle vertraging heeft, wachten de Arriva-treinen naar Delfzijl en Roodeschool meestal niet. En die gaan dan ook nog maar één keer per uur. De stationshal is donker en koud, en er zijn maar weinig zitplaatsen.
    2. Ik vind het noodzakelijk dat er een wc is op het station, die open is zolang er treinen rijden. Nu is er gelukkig wel een wc, maar die gaat na 21.00 uur dicht. En dan?
    3. Betere communicatie tussen NS en Arriva over het overnemen van de aansluiting bij vertraging is zeer gewenst. Zeker als er in de avonduren maar één keer per uur een Arriva-trein rijdt en de vertraging bij NS beperkt blijft. Arriva zou misschien ook de dienstregeling kunnen aanpassen zodat er iets meer overstaptijd is.

      • Jeroen Maathuis
      • donderdag 15 juni 2017
      • 12:51

      Over de communicatie tussen NS-treinen en Arriva-treinen: tussen trein en bus is dit nog erger. En ook dan moet je een uur op de volgende bus wachten. En er zijn inderdaad geen prettige verwarmde wachtruimtes met voldoende zitplek. En WC's net zo lang open tot laatste trein is gearriveerd/vertrokken zou ook wel prettig zijn ja.

    • Fleur
    • donderdag 08 juni 2017
    • 16:05

    Winddichte wachtruimtes bij de perrons en wifi. Meer ruimte bij perron 6B om vanuit de trein naar de bussen te lopen (aan het einde van dit perron staat een hokje voor medewerkers die de mensenstroom hindert). Rookverbod aan het begin van de perrons, rokers mogen naar het einde lopen waar niemand last van ze hebben.

      • Jeroen Maathuis
      • donderdag 15 juni 2017
      • 12:53

      Het zijn daar inderdaad vreselijk smalle paden voor de grote hoeveelheid mensen die er langs moet...
      Gratis WiFi is er overigens al. Hotspot van KPN is vrij toegankelijk.

    • K
    • donderdag 08 juni 2017
    • 16:40

    Ik denk dat veel problemen al worden opgelost door de verbouwing van het Hoofdstation die op stapel ligt.

    Het busstation naar de zuidzijde verplaatsen biedt een hoop ruimte om het stationsgebied aan de voorkant mooier en gebruiksvriendelijker in te richten. Het stadsbalkon is vrijwel iedereen een doorn in het oog, maar zal wel niet zo snel aangepast worden. Daarom moet de ruimte die ernaast vrijkomt extra goed aangepakt worden, zodat dat een mooie verblijfsplaats wordt, eventueel met 'kiss & ride'.

    Verder is het station zelf momenteel, ondanks al z'n charme, niet echt een fijne verblijfsplaats. Weinig afgeschermde/verwarmde wachtruimten, dat moet op het nieuwe station (in de tunnel) echt beter. Want zo'n tunnel zelf wordt waarschijnlijk ook al zo'n tochtgat.

      • Robert de Wit, Statenlid CDA
      • donderdag 08 juni 2017
      • 18:37

      Ik ben het volledig met u eens. Hopelijk biedt de verbouwing van het hoofdstation nieuwe mogelijkheden. Echter, uw ideeën en suggesties zijn van harte welkom!

      • Ton Van Kesteren, Statenlid PVV
      • vrijdag 09 juni 2017
      • 16:58

      Goede tips die meegenomen zouden moeten worden bij de herinrichting van het hoofdstation!

    • rien hagenaars
    • donderdag 08 juni 2017
    • 18:32

    bezoekers vanuit de richting oosterpoort benaderen het station via het fietspad. Het is een erg drukke route waar fietsers en mensen met tassen en koffers elkaar gemakkelijk in de weg zitten. Een voetpad zou hier zeer wenselijk zijn.

    Daarnaast is het vanaf de tunnel onder de Herestraat onbeschut voor het weer. Wat meer overkapping ter hoogte van het station zou fijn zijn.

    bedankt voor dit goede initiatief, ik moedig het werkelijk aan
    hartelijke groet

    • R. bos
    • vrijdag 09 juni 2017
    • 13:09

    Direct dat vreselijke z.g. "stadsbalcon" weg. Dat is een etterpuist voor de stad! Direct een mooi stationsplein maken, zodat het stationsgebouw weer schitterend staat te pronken en er weer leven op het plein komt. Liefst een stadstram.

    • Diane Heemstra-Hofman
    • vrijdag 09 juni 2017
    • 18:02

    Graag bankjes bij de bushaltes. Bij de kiosk/ smullers staan geen zit mogelijkheden. En als er mindervaliden zijn kunnen ze niet zitten te wachten, zoals ik.

    • M.J.W.A. Paape-Evers
    • vrijdag 09 juni 2017
    • 19:42

    Goede voorzieningen voor mensen met een beperking, vooral rolstoelers,

    • M.komen
    • vrijdag 09 juni 2017
    • 20:10

    Toilet, beschutte wachtplek met bankjes voor ouderen en gehandicapten, WiFi,
    Kluis voor elektrische fiets met oplaadpunt.

    • Jacquelien
    • zaterdag 10 juni 2017
    • 20:12

    Dat afschuwelijke stadsbalkon verwijderen en de mooie oude entree in ere herstellen. Ook de onderdoorgang bij de bewaakte fietsenstalling aanpakken. Is zeer onveilig. Als er een trein leegloopt loopt iedereen als een blind paard te rennen om zijn/haar bus te halen, waarbij ze de fietsers en bussen die daar rijden over het hoofd zien. Meer gratis toilet voorzieningen.

    • Jacquelien
    • zaterdag 10 juni 2017
    • 20:15

    Dat afschuwelijke stadsbalkon verwijderen en de mooie oude entree in ere herstellen. Ook de onderdoorgang bij de bewaakte fietsenstalling aanpakken. Is zeer onveilig. Als er een trein leegloopt loopt iedereen als een blind paard te rennen om zijn/haar bus te halen, waarbij ze de fietsers en bussen die daar rijden over het hoofd zien. Erg onveilig! Ook graag gratis toilet voorzieningen.

    • S
    • zaterdag 10 juni 2017
    • 21:20

    Een comfortabele publieke veilige wachtruimte (s)met sofa's/ fauteuils, ruimtes waar men gratis kan douchen. Veilige kinderspeelplek/opvang. Restaurant ( betaalbaar voor alle inkomensklassen) met gerechten die geschikt zijn voor mensen met allergieën, intoleranties en ( religieuze) dieetvoorschriften. ( tijdelijke) overnachringsplek voor gestrande reizigers. Bibliotheek.
    Vrij toegankelijke Gebeds/meditatie ruimte(s)

    • Janny van Es
    • zaterdag 10 juni 2017
    • 21:59

    Bij een langere wachttijd op een avond een mogelijkheid om warm te zitten en een kop koffie te kunnen kopen......

      • Janny van Es
      • zaterdag 10 juni 2017
      • 22:10

      En een toilet voorziening uiteraard........geschikt voor mensen met een beperking.

    • Jessyca
    • zaterdag 10 juni 2017
    • 22:58

    - werkende DRIS-borden met spraak bij bushaltes
    - bredere stoep bij bushaltes (E, F, G, H, J) , zodat er meer ruimte is om langs wachtende passagiers te lopen, zeker met koffers e.d.
    - bankjes/overkappin bij bushaltes
    - meer bankjes op perron
    - PostNL afleverpunt
    - Wifi

      • Jessyca
      • zaterdag 10 juni 2017
      • 23:05

      - Tickets & Service van de NS op een centraler punt in het station huisvestigen.
      - Museumbrug herindelen, fietsers/voetgangers scheiden.

    • Elsinga-aardema
    • zondag 11 juni 2017
    • 12:12

    Een goede plek om reiziger met een auto af te zetten of op te halen. Tot op heden altijd wild west taferelen, vooral op de piekuren. Wonen buiten groningen en busverbinding is niet optimaal.

    • Elsinga-aardema
    • zondag 11 juni 2017
    • 12:12

    Een goede plek om reiziger met een auto af te zetten of op te halen. Tot op heden altijd wild west taferelen, vooral op de piekuren. Wonen buiten groningen en busverbinding is niet optimaal.

    • Smit
    • zondag 11 juni 2017
    • 12:53

    Een goede plek om je fiets even kort neer te zetten als je iemand brengt/haalt of even bij een winkel op het station moet zijn.
    Meer goede fietsenstallingen.
    Een sushi-afhaal winkel....

    • Nev
    • zondag 11 juni 2017
    • 14:25

    - Door haastig te zijn of bussen die haast hebben is het oversteken vrij gevaarlijk vanaf het busstation en het treinstation.
    - Er is nu een busstrook vanuit de westkant van het station richting de stoplichten. Ik zou de busstrook verlengen zodat de bus met spits de auto's niet in de weg zit en andersom. Zo kan je tijdig je overstap halen wat vaak door de drukte niet lukt.
    - Bredere museum brug met voetpad gedeelte en fiets. Om toeristen, stadjers te beschermen.
    - Museum brug verlengen over de weg heen. Aan laten sluiten op de viaduct die onder het station komt. Zo heb je een aansluiting van de zuidkant van het station regelrecht het centrum in.
    - Meer koffie/winkels waar je kan wachten of ontspannen bij de bus gedeelte. Er is een kiosk waar je niet kan zitten. Niet tot laat open waardoor je gaat ronddwalen als het vrij koud is.
    - vertrektijden aan weg kant bus super fijn, waarom niet de gehele busstation voorzien bij elke halte?
    - meer NS automaten. Bij spoort 2b staat 1 automaat de eerste volgende is meer dan 50 meter verder. Kost weer tijd mocht er een rij staan.
    - het mooiste gebouw van Groningen is niet goed zichtbaar door de stadsbalkon zonde!
    - Meer groen! Groningen wordt steeds groener! Milieu bewust zero emissies we zijn goed bezig. Laten we dan ook wat meer groen terug brengen.

    • Martin Langenburg
    • maandag 12 juni 2017
    • 10:54

    In ieder geval aanwezig:
    1. Grote electronische informatieborden over vertrektijden van bussen en treinen bij het grote busstation, desnoods twee borden.(EN: goed leesbaar!)
    2.Openbare Toiletten (betaald);
    3. BRUNA krantenkiosk;
    4. Koffiecorner op het NS Station;
    5. Beter straatmeubilair, liefst meerdere stalen zitbanken bij het grote busstation,aan de zijkanten..;
    6. Een fietsenstalling bij het Hoofdstation;
    7. Een AH-To-Go winkel op het Hoofdstation.
    8. Informatiepunt NS en ARRIVA op het Hoofdstation.

    • Samantha
    • maandag 12 juni 2017
    • 10:57

    Eventueel een onbetaald toilet, een oplaadpunt voor de elektrische fiets, een postkantoor, iets meer winkels misschien voor als je lang moet wachten?

    • Martin
    • maandag 12 juni 2017
    • 11:02

    Het blauwe UWV gebouw aan de zijkant van het station ziet er erg oud en verwaarloosd uit. Jammer van de sfeer die het station neerzet. Misschien een keer een schoonmaak beurt en de pilaren opnieuw in een frisse blauwe kleur gezet worden?
    Daarnaast is er ook een tekort aan prullenbakken bij de busstation zelf. Mensen willen hun plek niet inleveren door het oversteken naar de prullenbakken onder de overkapping, waardoor ze het afval vaak op straat achterlaten. Een kleine prullenbak in elk hokje zou handig zijn.
    Vaak zijn de zitbankjes bezet onder de overkapping, misschien een paar extra aan de muur kant zou handig zijn.

    • F Witt
    • maandag 12 juni 2017
    • 11:07

    Ook later op de avond, en ook in het weekend, een 'bemenst' servicepunt op het busstation.

    • Jan
    • maandag 12 juni 2017
    • 11:18

    Een voor rolstoelgebruikers (ook elektrische) goed aangepast toilet. Bredere opstapplaatsen dan momenteel.

    • Robert
    • maandag 12 juni 2017
    • 11:21

    Allereerst dat afgrijselijke stadsbalkon afbreken.
    Een levendig stationsplein, zoals bij Amsterdam CS of Bremen Hbf. Dus MET stadstrams.
    Weer een echte stationsrestauratie, dus met warme maaltijden.
    Voor het overige zijn de nieuwe stationsplannen goed. Alleen dat lelijke oude seinhuis afbreken, desnoods ergens anders plaatsen en de perronkap van het huidige 3e perron (sporen 6 en 7) afbreken. Is ook heel lelijk.
    Aan de nieuwe zuidkant ook horecavoorzieningen en een Hema. Openingstijden winkels en horeca veel later dan nu.

    • herman verweij
    • maandag 12 juni 2017
    • 12:21

    Ik reis veel met de bus naar Groningen en neem vaak `s avonds om 11 uur of later de bus terug. Ik vind het een erg groot gemis dat bij de bussen geen toegankelijk toilet is en dat er niet iets open is voor een kopje koffie of een snack.

    • Judith
    • maandag 12 juni 2017
    • 12:25

    Bij de herinrichting heeft veiligheid voor mij de hoogste prioriteit. Zorg voor een veilige en duidelijke gescheiden looproute van bus- naar treinstation. Nu levensgevaarlijke wirwar van mensen en bussen. Verklein ook de afstand tussen beide en/of zorg voor een loopband of lift zodat minder valide mensen en mensen met zware koffers veilig en snel aansluiting hebben tussen de verschillende vormen van vervoer. Zorg voor beschutting en licht en camera's en sos-voorziening voor het wachten op het perron. Kijk ook naar de verkeerssituatie rond het station. Als de Herebrug open is (en dat gebeurt vaak) moet de linksafslaande bus vanuit Haren/Helpman op de kruising Hereweg naar het station toch wachten voor de brug. Dan mis je de aansluiting. Fiets- en voetgangersstromen scheiden en aan beide zijden van de weg laten doorstromen.
    Maak in de Bruna een Post.nl punt met pakketservice, zoals elders in de stad. Verder zou wat meer groen rond en op het station de sfeer ten goede komen.

    • Vera Wolbrink-Kok
    • maandag 12 juni 2017
    • 13:29

    Extra verlichting. Algemene informatie op een punt, over vertrektijden en waar de bussen staan.
    bankjes, kiosk. De fietsenstalling voor het station verplaatsen, zodat het mooie stationsgebouw weer goed in het zicht komt.

    • Jan Wilts
    • maandag 12 juni 2017
    • 13:48

    Geregeld stap hier over van de ene bus op de andere. Ik zoek dan de snelste verbinding. In de regel kan ik daarvoor gebruik maken van verschillende lijnen. Wat ik mis is dat ik in één oogopslag op een groot vertrekbord kan zien welke bus het eerst vertrekt. De bestaande borden zijn vooral gericht op treinreizigers en bepaald niet handig opgesteld als je bijvoorbeeld van lijn 3 op lijn 2 of 9 moet overstappen.

    • K. Fleurke
    • maandag 12 juni 2017
    • 14:12

    Hier zijn al veel voorzieningen, dichtbij het hoofdstation, maar een toilet erbij is altijd handig! en wifi

    • Jan van Dalen
    • maandag 12 juni 2017
    • 17:09

    Brommer- en snorfietsstalling bij de fietsenflat verplaatsen. Vaak staan ze op het trottoir, zodat voetgangers over het fietspad moeten. Juist de onoverzichtelijke bocht is dat gevaarlijk. Alternatief: actief toezicht houden op juiste plaatsing door de medewerkers van de fietsenstalling, met de bevoegdheid om foutief geplaatste brommers te verwijderen.

    • Jan van Dalen
    • maandag 12 juni 2017
    • 17:10

    Alle grote DRIS-borden zijn verkeerd geplaatst. De borden bij de fietsenmaker vallen niet op. Draai ze een kwartslag, zodat ze boven het voetpad komen te staan in de looprichting station -> busstation. En de borden die tegenover de Werkmanbrug staan, staan met de rug naar het busstation. Ik heb me altijd al afgevraagd, wat dáár de gedachte achter was… Anders deze DRIS dubbelzijdig uitvoeren.

    • Jan van Dalen
    • maandag 12 juni 2017
    • 17:10

    DRIS-borden plaatsen bij de ‘visgraatperrons’. Deze kunnen hangen tegenover de halte, dus aan de glazen overkapping van het Hunzehuis.

    • Jan van Dalen
    • maandag 12 juni 2017
    • 17:11

    Voor de toekomst, wanneer het busstation naar de Zaanstraat verplaatst gaat worden: een grote, volledig ondergrondse fietsenstalling op de plek waar nu het huidige busstation is. Op deze manier is er gelegenheid voor een mooie parkaanleg zoals die in de jaren ’60 en ’70 was , voor het station met een mogelijkheid voor K+R (kiss & ride) aan de voorzijde van het station.

    • S.R. Pals
    • maandag 12 juni 2017
    • 17:41

    Goed bereikbaar voor fietserd en voetgangers. Inclusief het veilige verplaatsen van fiets en voetganger. Een AED mag natuurlijk niet ontbreken.

    • Linda Ottens
    • maandag 12 juni 2017
    • 18:33

    Wifi, oplaadpunt, toilet, beschutte wachtplek, AED

    • Annemieke Weijling
    • maandag 12 juni 2017
    • 18:54

    Ik reis voornamelijk met de bus. Een beschutte wachtplek om te wachten, met zitplaatsen, zou fijn zijn. In de avonduren is er sprake van een langere wachttijd, dan zou ik graag een plek hebben om te zitten. De looplijnen naar de bus toe zouden verbeterd moeten worden. De functie van het blauwe vlak is mij niet helder: voor mijn gevoel is dat de plek waar je over zou moeten kunnen steken. Bussen stoppen niet altijd. En de stap van zijkant perron naar het perron waar de bus stopt is vaak een grote: onoverzichtelijk, jezelf tussen bussen door wurmen. Ook daar dienen denk ik een aantal plekken gedefinieerd te worden waar je over moet steken, zodat de buschauffeurs op die plekken ook rekening met je houden. Verder: wifi

    • W.Noordhoff
    • maandag 12 juni 2017
    • 21:16

    Graag een wc die wat langer 's avonds open is.....
    Op het busdeel meer winkels en betere bushokjes. Je wordt nat bij regen.

    • Betsy van der Laan
    • maandag 12 juni 2017
    • 23:00

    Een verlichte overdekte wachtplek zou ik wel graag willen. Je kunt wel bij de kiosk binnen gaan staan, maar die gaat al op tijd dicht.

    • Laura
    • dinsdag 13 juni 2017
    • 10:48

    - Bredere bus perrons, op dit moment is het heel vervelend als het druk is. Er staan dan een hoop mensen te wachten en er moeten mensen langs.

    - Meer groen. Van kale betonnen vlaktes word denk ik niemand blij. De bomen die er nu staan zijn al fijn maar wel erg klein.

    - Betere looproute naar de treinen. Het stadsbalkon werkt niet bevorderlijk voor de looproutes van en naar het station. Daarnaast lijd het ontzettend af van het mooie historische gebouw.

    - Meer zit plekken bij de bussen. Als je lang moet wachten dan wil je graag even zitten. Nu zijn er alleen een paar betonblokken. Naast dat dit niet lekker zit zijn het er ook nog eens te weinig, vaak zitten ze al vol.

    - Duidelijke bewegwijzering vind ik ook een goed punt. Als je niet al weet waar je heen moet dan kan het erg onduidelijk zijn. Kleuren zijn een goed idee maar bijvoorbeeld ook duidelijker aangeven waar de 'normale' bussen waar stoppen. Nu zijn er alleen kleine gele bordjes.

    • Dwon
    • dinsdag 13 juni 2017
    • 23:09

    Toiletten met wastafels. Hangplekken voor jongeren.

    • Agaath Dijks
    • woensdag 14 juni 2017
    • 16:54

    kluis voor elec. fiets, beschutte wachtplek, toilet, kiosk.
    Deze dingen vind ik het belangrijkste.
    Plus een groot bord, net als op het vliegveld, waar je direct af kunt lezen, waar jouw bus staat

    • Irene Beettjer
    • woensdag 14 juni 2017
    • 17:02

    Gaarne bij de halte een beschutte wachtplek en niet zoals nu een wachtplek waar je toch kletsnat wordt als het regent

    AED en een vermelding waar die staat, zodat je weet waar je moet zoeken als het nodig is.

    • Jelmer
    • woensdag 14 juni 2017
    • 18:11

    Speciale busbanen over of onder het spoor, waar de bussen geen last hebben van de stoplichten in de ochtendspits.

    Meerde toiletten op t station, welke gratis zouden moeten zijn, ook bij de bushaltes.

    • S Brouwer
    • woensdag 14 juni 2017
    • 23:24

    Als ik op de bus, lijn 312 moet wachten zou het fijn zijn als deze overdekt was.Vooral bij slecht weer.

    • Chantal
    • donderdag 15 juni 2017
    • 09:02

    Toiletten die open zijn tot het vertrek van de laatste trein. In spitsuren meer mensen bij het informatie loket.

    • Sander
    • donderdag 15 juni 2017
    • 11:43

    Om bij de tijd te blijven lijkt het mij cruciaal dat er wifi komt die goed te gebruiken is op het gehele station. Daarnaast zouden oplaadpunten voor telefoons en laptops ook een gigantische toevoeginng zijn.

    • Frits
    • donderdag 15 juni 2017
    • 12:49

    Kunnen we dit geld niet gewoon gebruiken om de bussen op tijd te laten rijden?

    • Gerhard
    • donderdag 15 juni 2017
    • 13:57

    Betere/ruimere parkeerplekken voor oppikken en af droppen.
    Stadsbalkon is niet efficient, is vrij nieuw, maar lijkt nu al vies en te vol met fietsen. Misschien een fiets kelder zodat het zicht op het mooie station wordt behouden? Mogelijk met een soort parkje voor het station met meer groen in plaats van dat gele schuine kunst ding

    • Joris
    • donderdag 15 juni 2017
    • 17:35

    Gebruik maken van vervoer over het water! Veel P&R locaties kan je laten aansluiten op een boot verbinden, dan heb je minder vervoer over de weg en het is geweldig voor het tourisme. Aanlegsteigers bij: euroborg, ikea, schouwburg, achterkant UMCG, achterkant Hanze, CS/museum, kardinge (?), rondje binnenstad met universiteit, suikerunie etc. Mogelijk zijn een paar aanpassingen nodig. Hoe mooi is het om wat gedempte wegen weer terug te brengen naar de oorspronkelijke staat.

    Het lijkt me een geweldige toevoeging en werkelijke innovatie. Er zijn vele steden die als voorbeeld kunnen dienen. Het mooist is dat het vervoer over water een 'normaal' vervoersmiddel is en gewoon met ov chip betaald kan worden.

    Er zijn ook steden die vrachtwagens niet meer toelaten in de binnenstad. Vrachtwagens moeten lossen buiten de stad, lading wordt op een boot naar de binnenstad gebracht en daar met electrisch vervoer naar de winkels gebracht. Dat is wellicht een 'brug' te ver.

    Ik ben benieuwd naar uw reactie!
    PS mooie vorm om inwoners te vragen om mee te denken!

    • Jeanne
    • donderdag 15 juni 2017
    • 17:43

    Wanneer je vanaf de fietstoren naar binnenloopt op station groningen is er 1 bord met vertrektijden. Als ik in haast dit bord mis is het erg lastig om een ander bord te vinden waar ik snel op kan zien wanneer mijn trein gaat. Het zou fijn zijn als er meer borden met vertrektijden hangen op het station.

    • Eline
    • donderdag 15 juni 2017
    • 21:20

    Het busstation rookvrij. Of in ieder geval rookzones. Nu sta je continue tussen rokers te wachten.
    Iets meer voorzieningen van niveau (vers producten) in de buurt van busstation. Nu alleen fastfood.

    • DW
    • donderdag 15 juni 2017
    • 22:05

    Kunnen er meer plaatsen bij de Kiss and Ride komen? Nu staat het eigenlijk altijd vol als ik iemand op moet pikken/zelf opgehaald word. Op drukke momenten voel ik mij bijna bezwaard mijn koffer in de kofferbak te doen omdat er rijen auto's wachten en de auto dubbel geparkeerd moet worden om te kunnen stoppen.

    • Lex
    • donderdag 15 juni 2017
    • 22:21

    De oude hal is een vergeten stukje van het hoofdstation met veel charme. Maak deze weer aantrekkelijk door hier bijvoorbeeld oplaadpunten voor telefoons/laptops te plaatsen.

    • Alex
    • vrijdag 16 juni 2017
    • 05:49

    Ik reis 3 dagen in de week met de intercity van en naar Groningen voor werk.
    Zie graag uitbreiding van het aantal toiletten .
    Betere restaurants dan alleen Julia's en frite zaken.
    Komt er ook een Spar?
    Beperkte keuze met alleen maar een AH to Go.
    Zie bijvoorbeeld het winkelaanbod op station Leiden.
    Verder graag op de perrons meer bankjes en ook beschutte wachtruimtes.
    Uitbreiding aantal fietsrekken.

    • Monique
    • vrijdag 16 juni 2017
    • 11:18

    De volgende voorzieningen wens ik op deze hub: het zou wel handig zijn als ik mijn elektrische in een kluis zou kunnen opbergen, waar hij tevens kan worden opgeladen.
    Een wc, waar je gewoon een vast bedrag voor betaald, zonder dat je een bonnetje met korting krijgt en dus gewoon 70 cent betaald, als je niets koopt ( omdat je bijvoorbeeld haast hebt),
    Goede busverbindingen naar alle wijken, in het speciaal naar Meerstad
    Veiliger, want nu rijden er veel bussen en fietsen om je heen, voelt in ieder geval niet veilig.

    • jan
    • vrijdag 16 juni 2017
    • 14:09

    Het zou prettig zijn als het wat makkelijker zou zijn bij ophalen/wegbrengen de auto even te parkeren

    • Eri
    • vrijdag 16 juni 2017
    • 15:41

    Openbare toiletten, grotere fietsenstalling, meer zitplek voor wachtende mensen, meer zebrapaden/duidelijke loopbaden voor ov-gebruikers

    • N.
    • vrijdag 16 juni 2017
    • 15:56

    Meer zitplaatsen bij de bushaltes. Ik kan na een ongeluk niet meer lang staan en het is ook niet bepaald prettig om op de grond te moeten zitten.