Haren  (P+R bij de A28)

Bedankt voor het vertellen van uw wensen voor de Hub P+R/A28 Haren

Hoe ziet de Hub P+R Haren/A28 eruit en wat zijn de plannen?

Hub P+R Haren/A28 is de P+R Haren/A28. Er rijden stadsbussen naar Groningen, een streekbus richting Assen en Qliners en Q-links richting Delfzijl, Groningen, Annen, Gieten en Assen. Deze Hub bestaat uit een bushalte met een overkapping. Er is een fietsenstalling beschikbaar en een DRIS paneel met actuele reisinformatie. De auto gratis parkeren kan op de ruime P&R. Planning voor de opwaardering: 2018-2022.

Locatie van de Hub P+R Haren/A28

Reacties van bezoekers

    • Irma Haan
    • woensdag 07 juni 2017
    • 14:24

    Meer overdekte fietsenstallingen. Ondanks het uitbreiden van het aantal fietsenrekken is er nog steeds te weinig plek om je fiets goed te parkeren. En ik denk dat wanneer je je elektrische fiets er veilig kunt neerzetten (kluis) dit voor mensen een pre is. Nu worden hier regelmatig fietsen gestolen.

      • Jet
      • donderdag 08 juni 2017
      • 13:28

      In Haren staan al fietskluizen. Deze zijn te huren via de gemeente Groningen, zie: https://gemeente.groningen.nl/pr-terreinen-en-pr-bus-q-link

    • Leander
    • woensdag 07 juni 2017
    • 21:54

    Kraam met koffie en bij mooi weer ijsjes, als je strategisch plaats dan hebben fietsers er ook wat aan. Oplaadpunten voor de ebike ook top en een plek waar je tijdens t wachten vlug je telefoon kunt laden. Natuurlijk wel duurzaam opgewekt met n zonnepaneel ;)

    • Kalel
    • woensdag 07 juni 2017
    • 22:02

    # Kiosk met openbare toilet voorziening.
    # Betere fietsenstallingen

    • Charleyhajenius
    • donderdag 08 juni 2017
    • 10:14

    -AH to go met koffiecorner
    -pakketdienst
    -Toiletvoorziening

    • Richard
    • donderdag 08 juni 2017
    • 12:13

    Sinds de invoering van de nieuwe dienstregeling maken naast lijn 5 o.a. ook de buslijnen 6 (naar Appingedam/Delfzijl) en 25 (naar Gasunie) gebruik van deze halte. Voor de bus van lijn 6 is dit het beginpunt. Deze bus is vaak op tijd (te vroeg) aanwezig en wacht bij de halte. Hierdoor komt het in de spits regelmatig voor dat er meerdere bussen (lijn 6, 25 en 5) bij de halte staan. De bus die als eerste weg moet (vaak lijn 5) heeft dan geen plek meer bij het perron.

    Verbetervoorstel: zorg voor een opstelplek vlak voor de halte waar bussen kunnen wachten. Vanaf daar vlak voor de vertrektijd doorrijden naar de halte rijden. Sommige chauffeurs maken op dit moment hiervoor al gebruik van het parkeerterrein bij de BP/ het Postillion Hotel.

    • Bob Raukema
    • donderdag 08 juni 2017
    • 12:41

    Uitbreiding fietsenstalling want de huidige fietsenstalling is eigenlijk al weer te klein.

    Betere/ruimere opstelplaats voor bussen. Er is nu eigenlijk maar plek voor 2 bussen, maar het komt geregeld voor dat er drie of zelfs 4 bussen tegelijk staan zodat je niet goed kunt zien of je aansluiting al gearriveerd is. Heb hierdoor al eens een bus gemist.

    • Rene Popken
    • donderdag 08 juni 2017
    • 12:48

    Graag in de winter bij P+R Haren ook strooien/schuiven. Er is redelijk veel hoogteverschil van de parkeerplaats naar de halte. Er wordt echter niets aan gladheidsbestrijding gedaan. Ook de trappen van de onderdoorgang zijn dan spiegelglad.

    • M. de Jonge
    • donderdag 08 juni 2017
    • 14:31

    Een kiosk met een toilet en natuurlijk een AED en Wifi en pakketdienst zouden ideaal zijn bij dit P+R OV punt.

    • Caitlyn
    • vrijdag 09 juni 2017
    • 10:51

    Een kiosk met ov oplaadpunt zou handig zijn. Maar over het algemeen ben ik zeer tevreden over de halte.

    • Sage
    • zaterdag 10 juni 2017
    • 12:17

    Een aantal suggesties:
    - Een toiliet
    - Wi-Fi
    - Betere/grotere fietsenstalling
    - Een OV-oplaadpunt

    • Pieta Bremer-jakoba
    • maandag 12 juni 2017
    • 21:10

    P en R Haren hoeft wat mij betreft niet veel nieuwe voorzieningen. De verlichting moet iig in orde zijn. Een toilet is misschien ook wel een optie, maar openbare toiletten zijn meestal vies, wellicht zal ik er daarom geen gebruik van maken. Bij P en R Haren is wel een ander probleem en dat is het uitstappunt aan de A 28 vanuit richting Groningen. Niet ervaren reizigers op die lijn verwachten dat ze bij P en R Haren kunnen uitstappen, maar daar rijdt de bus niet langs, het komt vaak voor dat ze dan noodgedwongen meereizen naar Zuidlaren en daar bij het viaduct weer lijn 5 terug moeten nemen om alsnog bij Pen R Haren uit te komen. Dus graag luid en duidelijk omroepen in de bus dat dit de laatste gelegenheid is om uit te stappen in Haren of de bus laten omrijden, langs de P en R.

    • Aletta Hatzmann
    • dinsdag 13 juni 2017
    • 07:44

    Ik zou graag er graag een buslijn bij zien, die vanaf Smilde via bijv. Kloosterveen naar Groningen rijdt, zonder dat daarbij De Punt en Vries aangedaan worden. Bijvoorbeeld net zoals lijn 5 die nu vanaf Annen over Zuidlaren naar Haren rijdt. Als ik nu met het ov naar het werk ga ben ik ruim een uur en een kwartier onderweg, terwijl ik met de auto daar 35 min. over doe. Ik zou graag gebruik maken van het OV voor het woon-werk verkeer, maar dan moet het OV wel concurreren met de auto voor wat betreft de tijdsduur van de rit. Ik denk dat er in Kloosterveen ook veel mensen wonen die in Groningen werken en ik denk dat het voor hen niet aantrekkelijk genoeg is voor hen om met de trein naar Groningen te gaan.

      • J.de Raaf
      • donderdag 15 juni 2017
      • 11:23

      Lijn 309 gaat van Kloosterveen via Marsdijk en daarna geheel over de A28 naar Groningen zonder via Vries en de Punt te gaan (Lijn 50 is dat)..

        • Aletta Hatzmann
        • donderdag 15 juni 2017
        • 21:03

        Het zou dan heel fijn zijn als deze buslijn (309) in de spits wordt doorgetrokken naar Smilde en desnoods richting Meppel.

    • Josje buis
    • dinsdag 13 juni 2017
    • 11:40

    Een paar verbeterpunten:
    - in de winter zijn de trappen en paden spekglad. Ik loop bv dan maar langs het pad
    - als lijn 5 uit annen/Zuidlaren komt is deze vaak al behoorlijk vol en heeft regelmatig oponthoud. Waarom niet lijn 5 altijd laten beginnen en eindigen bij de P+R? Met name in de ochtendspits en avondspits is het erg druk. Daarnaast is het met name op de terugweg (uitstappen aan de andere kant van de a28, trappen/tunnel/trappen) , helemaal als het al donker en glad is, best wel eng.
    - als bovenstaand punt er zou komen dan zou de opstap en uitstapplek verplaatst kunnen worden

    • emt-prv
    • woensdag 14 juni 2017
    • 14:13

    Nog een fietsenrek erbij zou fijn zijn. Huidige voorziening nu alweer te klein helaas. Een toilet zou ook fijn zijn, evt. een Dixie.
    Als P&R wordt ingezet met NS bussen tijdens werkzaamheden aan het spoor is het huidige instap perron te klein! Omdat de NS bus met geen mogelijkheid daar kon stoppen, aansluiting in riant Assen gemist en 1,5 uur later dan de bedoeling in Norg. Rond 09.00 uur staan er teveel bussen tegelijk en dat past niet!Bleef er ook nog een bus staan omdat de chauffeur verplichte pauze had, terwijl daardoor achter hem een complete chaos ontstond.

    • De Vries
    • woensdag 14 juni 2017
    • 16:49

    De halte aan de overkant van de P+R is een nare en desolate plek. Zowel voor mensen die daar weer terug naar hun auto willen lopen, als mensen die willen overstappen op een buslijn verder naar het zuiden (bijv. buslijn 5 of Q-liner). Daarnaast wordt op de matrixborden aan de weg alleen informatie gegeven over bussen richting het centrum/UMCG. Als de bus het alternatief is tijdens de werkzaamheden aan de Zuidelijke ringweg is dit mogelijk uit te breiden.

    • F.Steensma
    • donderdag 15 juni 2017
    • 07:46

    Een (aanzienlijk beter dan nu) beschutte wachtplek, dus wind-en waterdicht, goed verlicht. Met Wifi. Goed onderhouden, dus afvalbakken legen en niet vervuild. Horecavoorziening vind ik daar absoluut onnodig.
    Voor de passagiers in de bus uit Groningen, die doorrijdt over de A28, is het nodig dat de uitstapplek ter hoogte van Haren aanzienlijk beter verzorgd wordt: schoon, afvalbak geleegd en de hele route onder de A28 naar het P-terrein schoon, goed verlicht en vrij van obstakels. Nu stap je uit in een omgeving die een antireclame is voor Haren en P&R niet stimuleert.

    • annemieke Hoek
    • vrijdag 16 juni 2017
    • 23:16

    voorstel: overdek de parkeerplekken met zonnepanelen ( zie voorbeeld parkeerterrein vliegveld dusseldorf weeze.www.google.nl/dusseldorf+airport+parkeren+onder+zonnepanelen, mensen in haren kunnen partciperen in zonnepanelen. zorg voor oplaadpunten voor de electrische auto's die gaan komen onder de panelen. bewaakte ( overdag ), overdekte fietsenstalling met leenfietsen a la NS leenfietsen ( met openbaarvervoerkaart met chip zo te huren voor een zelfde dagbedrag als met de bus) om met de auto vervolgens of met de bus of met de fiets naar het werk te kunnen ( healthy ageing!). kortom alle PR in provicie overdekken met panelen, stroom opwekken die door private en provinciepartijen worden bekostigd en elke PR ook leenfietsen voor gezonde werknemers. op naar de positieve toekomst voor Groningen. Vooroplopen in zonneenergie opwekken en creatieve oplossingen om de mensen in beweging te krijgen. Denk ook aan afhaalpunt voor gezonde maaltijdpakketten met producten uit de provincie met bijpassende recepten voor de harde werkers die niet veel tijd hebben om te koken.